●●● Prędkość naszego życia zależy od zdolności w posługiwaniu się myszką

13 grudnia 2010

Zblokowany klawisz

Scroll Lock to tajemniczy jegomość na klawiaturze naszych komputerów. Dzisiaj wręcz zapomniany, praktycznie nigdy nie używany. Czy pamiętacie, kiedy ostatni raz przyciskaliście klawisz oznaczony tym napisem? Ja nie pamiętam i nie zwalałbym tego na karb mojej marnej jakości pamięci.


Dawno, dawno temu, w czasach dinozaurów komputerowych scroll lock używany był do poruszania się po tekście. Jego wciśnięcie sprawiało, że można było poruszać się między stronami. Wyłączenie scroll locka przełączało w tryb poruszania kursorem. Wielce przydatna to funkcja dla komputera, który... nie miał myszki, ani okienkowego systemu operacyjnego. Dzisiaj podstawowa funkcja tego klawisza obecna jest chyba tylko w systemach z rodziny Linuxa/Unix.
Podobno Microsoft Excel potrafi zagospodarować scroll locka, jednak z racji tego, że nie posiadam wspomnianego programu, nie sprawdzę (aczkolwiek nie omieszkam sprawdzić jego funkcjonalności w Open Office).

Natomiast dla lubiących niespodzianki proponuję wciśnięcie CTRL + Scroll Lock (dwukrotnie).

Powodzenia :)

3 komentarze:

Rzabcio pisze...

U mnie nic się nie dzieje...

~M pisze...

Sam nie sprawdzałem, ale powinien wyskoczyć Ekran Śmierci.

Jotgie pisze...

U mnie też nie działa.